Rota Latin Amerika

tek yön biletle başlayan ucu açık bir yolculuk

  • Son Yazılar

  • Kategoriler

  • Arşiv

  • Sayaç

    • 51,833 kişi siteme bakmış. Fena değil...

Amazon Postası 1: Iquitos

Posted by Engin Kaban Ekim 12, 2010

Amazon Postası 1: Iquitos

Tam 1 hafta önce geldigim, Peru Amazonları’nın en buyuk sehri Iquitos’da 1
haftami doldurmus bulunuyorum. Bu zamana dair izlenimlerimi kisaca
paylasacagim;

–          Iquitos, dunyada kara ulasimi olmayan en buyuk yerlesim yeri.
Temel ulasim yontemi nehir yolu. Ben ucakla geldim, nehirden gidecegim.

–          Ucaktan iner inmez beni sicak (35-40C) ve nemli (%90) bir hava
karsiladi.

–          1 hafta boyunca hic yagmur yagmadi. Burada yaz-kis yok.
Kuru-islak sezon var. Ve su an kuru sezonun sonlari. Bu nedenle nehirlerdeki
su en dusuk seviyesinde. Islak sezon cok ciddi anlamda islak oluyormus.
Zaten zamanlamamda kuru sezona denk getirmek temel kriterimdi.

–          Sehirici temel ulasim yontemi uc tekerlekli motorsikletler.
Bunlardan binlerce var ve inanilmaz bir kaos ve gurultuye neden oluyorlar.
Ayrica az da olsa, kamyonetten bozma sehirici otobusleri var. Otobuslerde
pencere yok, uc tekerlekli motorlar da aynen, firil firil.

–          Sehirde ne yazik ki; ozellikle yabancilara yonelik olarak, ciddi
bir fuhus sektoru var ve kucucuk kiz cocuklarinin calistirilmasi cok yaygin.
Turizm sektorundeki bazi kisilerin kendi kucuk kizlarini turistlere
pazarladigina dair hikayeler duyuyorum. Sokakta, kafelerde 40-50 yasinda
turist erkeklerin 15-20 yaşındaki yerli kızlarla birlikte oldugunu gormek
siradan goruntuler arasinda. Amazon bolgesi kadinlari ortalama Peru’lulara
kiyasla daha seksiler. Ayrica gozle gorunur bir escinsel yogunlugu var.

–          Sehir genel olarak oldukca tehlikeli. Ozellikle belli bolgeleri.

–          Sehirde Amazon bolgesine ait sayisiz degisik yiyecek ve icecegi
denemek mumkun.

–          Sehre gelir gelmez, Amazonlar’da yasayan her insanin olmazsa
olmazi bir hamak ve sineklerden korunmak icin bir cibinlik aldim kendime.

–          Burada, sokakta kendi yaptiklari takilari satan genclerle
tanistim. Sonra onlarin araciligiyla 2 Yeni Zelandali elemanla tanistim. Bu
akliselim arkadaslar bir kucuk tekne satin alip Amazon nehrini boylu boyunca
gecmeye karar vermisler. Ne bir gram Ispanyolca konusabiliyorlar ne de
bolgeyle ilgili en ufak bir fikirleri var. Sag salim gecmeleri cok zor.
Bunlar ve yerli birkac kisiyle birlikte sehrin ilginc ve tehlikeli bircok
semtini dolastik, tekne yapilan yerlere gittik, pazarlik ettik; cok ilginc
bir tecrube oldu.

–          Yine burada tanistigim bir Peru’luyla 1 gun kalmak icin ormanda
yasayan bir komuniteye gittik. Orada bir ailenin evine konuk olduk. 1 gun
yalan oldu, toplamda 4 gun kaldim.

–          Bu topluluk kendi dilini konusan (ayni zamanda Ispanyolca da
biliyorlar), ormanin icinde kendi dunyasinda yasayan, ama dis dunyayla da
iletisimleri olan ilginc insanlar. Son derece misafirperverler. Birlikte
nehirde balik avladik, ormanin derinliklerinde yuruyus yaptik, nehirde kurek
cektik, bircok hayvan bitki vs. gorduk.

–          Tum evler yaklasik 2 metre yuksekliginde kaziklar uzerine insa
edilmis ahsap yapilar seklinde. Kuru sezonda yerden 2 metre yuksekte olan ve
yuruyerek ulasilan evler islak sezonda suyun ortasinda kaliyor ve evler
arasi tek ulasim yontemi kucuk sandallar oluyormus.

–          Tum yerel halk ormanda her yerde ciplak ayakla dolasirken ben
gore-tex trekking botlarimla kendimi tuhaf hissettim; ama yapacak birsey
yok.

–          Ormanda yasayan insanlar icin nehir hersey. Ulasim araci, icme
suyu, sosyallesme ortami, kanalizasyon, camasir yikama yeri, banyo, copluk,
besin kaynagi, hersey…

–          Ormanda, 30 yildir Peru’da yasayan bir Avusturyali kadinin kurup
islettigi kelebek ciftligi ve jaguar, tembel hayvan, maymunlar, papaganlar
gibi enteresan hayvanlarin bulundugu yeri gezdim.

–          Sivrisinek durumu korktugum kadar kotu degil. Cogu zaman spreyimi
sıkıyorum ama kuru sezon olmasi nedeniyle sinek de cok  cok az var.

–          Bolgede nehirlerde yolculuk yapilan gemilerle ilgili cesitli
soyulma hikayelerini, korsan maceralarini birinci agizlardan heyecanla
dinlemeyi surduruyorum. Cok heyecanli.

–          Buradan bir sonraki duragim Peru-Kolombiya-Brezilya uclu
sinirinin oldugu bolge ve Kolombiya Amazonlari olacak.

–          Beni izlemeye devam edin…

Engin Kaban

12 Ekim 2010 – Leticia

 

Bir Cevap Yazın

 
